We kennen in de OC-wereld 'mythes'. Overtuigingen die niet waar zijn, maar die wel als algemeen geldend aangenomen worden. Deze mythes hoor jij ook vast op de werkvloer vanuit leidinggevenden of collega's. Maar misschien ben jij iemand die het vermoeden heeft dat het wel eens anders zou kunnen zijn.
Mythes die bestaan over ondersteunde communicatie
We zetten de bekende mythes voor je op een rij:
* Hij kan toch prima aangeven wat hij wil? Hij heeft ondersteunde communicatie niet nodig. Hij wijst wel, hoor! Of maakt het mij op een andere manier duidelijk. Dus dat gedoe met ondersteunde communicatie heb ik niet met hem nodig!
* Als je picto's en gebaren gebruikt, dan leert die persoon nooit goed praten. Want dan wordt hij lui en doet helemaal niks meer. Of dan leert hij af wat hij nu al kan met wijzen en geluiden maken en lichaamstaal. Ik zou het niet doen!
* Hij kan dat niet. Je moet echt wel een béétje kunnen of een beetje intelligenter zijn om ondersteunde communicatie te gebruiken. Hij heeft een te laag IQ. Hij kan dat vast niet zelf en zal ook nooit snappen wat je dan tegen hem zegt. Hij is niet intelligent genoeg.
* Het is heel veel gedoe om ondersteunde communicatie in te zetten. Je moet gebarentaal leren. En dat moet je dan ook weer aan hem leren. Of picto's printen enzo. En dan laten zien. Nou, hij doet er toch niks mee en het kost alleen maar tijd. Mij niet gezien.
Mythes die bestaan over ondersteunde communicatie
We zetten de bekende mythes voor je op een rij:
* Hij kan toch prima aangeven wat hij wil? Hij heeft ondersteunde communicatie niet nodig. Hij wijst wel, hoor! Of maakt het mij op een andere manier duidelijk. Dus dat gedoe met ondersteunde communicatie heb ik niet met hem nodig!
* Als je picto's en gebaren gebruikt, dan leert die persoon nooit goed praten. Want dan wordt hij lui en doet helemaal niks meer. Of dan leert hij af wat hij nu al kan met wijzen en geluiden maken en lichaamstaal. Ik zou het niet doen!
* Hij kan dat niet. Je moet echt wel een béétje kunnen of een beetje intelligenter zijn om ondersteunde communicatie te gebruiken. Hij heeft een te laag IQ. Hij kan dat vast niet zelf en zal ook nooit snappen wat je dan tegen hem zegt. Hij is niet intelligent genoeg.
* Het is heel veel gedoe om ondersteunde communicatie in te zetten. Je moet gebarentaal leren. En dat moet je dan ook weer aan hem leren. Of picto's printen enzo. En dan laten zien. Nou, hij doet er toch niks mee en het kost alleen maar tijd. Mij niet gezien.
Herken je bovenstaande opmerkingen?
Het zijn mythes: ze zijn niet waar, maar ze worden helaas in stand gehouden. En helaas is jouw cliënt daar de dupe van, met alle gevolgen van dien.
Wij werken zelf al jarenlang dagelijks op de werkvloer met 'Totale Communicatie'. We zijn zelf begeleiders en kennen het effect van wel en niet toepassen van ondersteunde communicatie. Op een hele simpele, maar effectieve manier. En we dragen onze kennis en ervaring graag over.
Het zijn mythes: ze zijn niet waar, maar ze worden helaas in stand gehouden. En helaas is jouw cliënt daar de dupe van, met alle gevolgen van dien.
Wij werken zelf al jarenlang dagelijks op de werkvloer met 'Totale Communicatie'. We zijn zelf begeleiders en kennen het effect van wel en niet toepassen van ondersteunde communicatie. Op een hele simpele, maar effectieve manier. En we dragen onze kennis en ervaring graag over.