Praten met iemand die niet praat
Heb jij je als begeleider wel eens afgevraagd hoe het anders kan met iemand die niet praat? Je ziet misschien wel frustratie bij die persoon. Of je hebt het vermoeden dat er veel meer in zit dan er nu uitkomt. Je wilt wel iets doen, maar weet niet hóe. Je hebt de kennis niet of de tijd niet. En op de werkvloer wordt er negatief naar gekeken, dus daar kun je ook niet om hulp of kennis vragen.
|
Je kent vast wel cliënten die wijzen, geluiden maken, met lichaamstaal iets duidelijk maken, maar niet 'taal' spreken in woorden, met hun stem. Zoals jij dit doet. Maar toch zou je er wel iets mee willen doen. En je hebt je afgevraagd of je informatie kunt krijgen over hoe je dit kunt proberen zonder dat het veel tijd kost in je werk.
Als jij zo iemand bent, zit je hier goed!
Als jij zo iemand bent, zit je hier goed!
We kennen in de OC-wereld 'mythes'. Overtuigingen die niet waar zijn, maar die wel als algemeen geldend aangenomen worden. Deze mythes hoor jij ook vast op de werkvloer vanuit leidinggevenden of collega's. Maar misschien ben jij iemand die het vermoeden heeft dat het wel eens anders zou kunnen zijn.
Mythes die bestaan over ondersteunde communicatie
We zetten de bekende mythes voor je op een rij:
* Hij kan toch prima aangeven wat hij wil? Hij heeft ondersteunde communicatie niet nodig. Hij wijst wel, hoor! Of maakt het mij op een andere manier duidelijk. Dus dat gedoe met ondersteunde communicatie heb ik niet met hem nodig!
* Als je picto's en gebaren gebruikt, dan leert die persoon nooit goed praten. Want dan wordt hij lui en doet helemaal niks meer. Of dan leert hij af wat hij nu al kan met wijzen en geluiden maken en lichaamstaal. Ik zou het niet doen!
* Hij kan dat niet. Je moet echt wel een béétje kunnen of een beetje intelligenter zijn om ondersteunde communicatie te gebruiken. Hij kan dat vast niet zelf en zal ook nooit snappen wat je dan tegen hem zegt. Hij is niet intelligent genoeg.
* Het is heel veel gedoe om ondersteunde communicatie in te zetten. Je moet gebarentaal leren. En dat moet je dan ook weer aan hem leren. Of picto's printen enzo. En dan laten zien. Nou, hij doet er toch niks mee en het kost alleen maar tijd. Mij niet gezien.
Mythes die bestaan over ondersteunde communicatie
We zetten de bekende mythes voor je op een rij:
* Hij kan toch prima aangeven wat hij wil? Hij heeft ondersteunde communicatie niet nodig. Hij wijst wel, hoor! Of maakt het mij op een andere manier duidelijk. Dus dat gedoe met ondersteunde communicatie heb ik niet met hem nodig!
* Als je picto's en gebaren gebruikt, dan leert die persoon nooit goed praten. Want dan wordt hij lui en doet helemaal niks meer. Of dan leert hij af wat hij nu al kan met wijzen en geluiden maken en lichaamstaal. Ik zou het niet doen!
* Hij kan dat niet. Je moet echt wel een béétje kunnen of een beetje intelligenter zijn om ondersteunde communicatie te gebruiken. Hij kan dat vast niet zelf en zal ook nooit snappen wat je dan tegen hem zegt. Hij is niet intelligent genoeg.
* Het is heel veel gedoe om ondersteunde communicatie in te zetten. Je moet gebarentaal leren. En dat moet je dan ook weer aan hem leren. Of picto's printen enzo. En dan laten zien. Nou, hij doet er toch niks mee en het kost alleen maar tijd. Mij niet gezien.
Herken je bovenstaande opmerkingen?
Het zijn mythes: ze zijn niet waar, maar ze worden in stand gehouden op de werkvloer door luiheid, desinteresse en onwetendheid. En helaas is jouw cliënt daar de dupe van, met alle gevolgen van dien. Maar jij bent die begeleider die denkt 'ik denk dat het wél kan en ik wil het wel eens proberen!'.
Als jij zo iemand bent helpen we je graag! Want wel helpen niet alleen jou, maar geven een ander mens ook een mensenrecht: het recht van communicatie. Want ieder mens wil contact en verbonden zijn. En zich veilig voelen. Iemand die niet goed met de omgeving kan communiceren, omdat de juiste 'taal' niet aangeboden wordt, voelt zich heel onveilig en ongelukkig. En dat is niet opgelost met een leuk puzzeltje of een prachtige snoezelruimte. Je lost het op door middel van écht contact maken.
En dat kost geen geld en ook geen tijd.
Je moet alleen even weten hóe.
En wij leren dit je graag!
Wij werken zelf al jarenlang dagelijks op de werkvloer met 'Totale Communicatie'. We zijn zelf begeleiders en kennen het effect van wel en niet toepassen van ondersteunde communicatie. Op een hele simpele, maar effectieve manier. En we dragen onze kennis en ervaring graag over door middel van cursussen, casusbesprekingen en informatie bijeenkomsten.
Vraag hier informatie aan over mogelijkheden en data.
De missie van Stichting Jinpa is om zich in te zetten voor de doelgroep CMB en hun naasten om hulp te kunnen krijgen met het aanleren / onderhouden van kennis en toepassing over ondersteunde communicatie. Wij doen dit vanuit jarenlange ervaring en gedegen methodische / theoretische kennis.
Het zijn mythes: ze zijn niet waar, maar ze worden in stand gehouden op de werkvloer door luiheid, desinteresse en onwetendheid. En helaas is jouw cliënt daar de dupe van, met alle gevolgen van dien. Maar jij bent die begeleider die denkt 'ik denk dat het wél kan en ik wil het wel eens proberen!'.
Als jij zo iemand bent helpen we je graag! Want wel helpen niet alleen jou, maar geven een ander mens ook een mensenrecht: het recht van communicatie. Want ieder mens wil contact en verbonden zijn. En zich veilig voelen. Iemand die niet goed met de omgeving kan communiceren, omdat de juiste 'taal' niet aangeboden wordt, voelt zich heel onveilig en ongelukkig. En dat is niet opgelost met een leuk puzzeltje of een prachtige snoezelruimte. Je lost het op door middel van écht contact maken.
En dat kost geen geld en ook geen tijd.
Je moet alleen even weten hóe.
En wij leren dit je graag!
Wij werken zelf al jarenlang dagelijks op de werkvloer met 'Totale Communicatie'. We zijn zelf begeleiders en kennen het effect van wel en niet toepassen van ondersteunde communicatie. Op een hele simpele, maar effectieve manier. En we dragen onze kennis en ervaring graag over door middel van cursussen, casusbesprekingen en informatie bijeenkomsten.
Vraag hier informatie aan over mogelijkheden en data.
De missie van Stichting Jinpa is om zich in te zetten voor de doelgroep CMB en hun naasten om hulp te kunnen krijgen met het aanleren / onderhouden van kennis en toepassing over ondersteunde communicatie. Wij doen dit vanuit jarenlange ervaring en gedegen methodische / theoretische kennis.
Ondersteunde communicatie in onze eigen dagbesteding
Het zou fijn zijn als ondersteunde communicatie een even belangrijk onderdeel van de zorg is als medicatie, verschonen, tijdverdrijf en eten. Immers: communicatie draagt bij aan een gevoel van veiligheid en ontwikkeling. In Jinpa creëren wij een plek waar mensen werken die ondersteunde communicatie normaal vinden. Mensen die, als zij een activiteit bedenken, vooral kijken naar hoe we kunnen communiceren wat we gaan doen. En een gesprek kunnen hebben over de activiteit. Mensen die kijken naar wat iemand aankan als het gaat om concentratie, tempo en interesse. Oók als iemand ernstig verstandelijk beperkt is. En die het leuk vinden activiteiten én communicatie dusdanig in te zetten dat iemand zich veilig voelt én iets leert. Daarom hebben wij een eigen dagbestedingsplek waar begeleiders met cliënten werken volgens deze visie en missie.
|
Kennis en ervaringWij werken zelf dagelijks met de doelgroep in onze eigen dagbesteding. Onze kennis komt voort uit twintig jaar ervaring en methoden die al decennialang ingezet zijn. Deze methoden hebben al heel erg lang hun dienst bewezen. Ze zijn heel praktisch toepasbaar en gericht op het snel toe kunnen passen in een situatie.
In Jinpa proberen we te laten zien dat het inzetten van ondersteunende communicatie niet ingewikkeld en tijdrovend hoeft te zijn. Wij delen graag onze kennis en ervaring met het werken van OC op de werkvloer en thuis. |
Informatie bijeenkomstenMeer weten over Jinpa en de mogelijkheden?
Men vraagt vaak of men bij ons mag komen kijken. Dit is moeilijk, omdat dit te belastend is voor onze cliënten. Zij zijn snel overprikkeld en in de war vanwege (veel) bezoek. Daarom organiseren wij informatie bijeenkomsten (op locatie of in ons eigen pand) waarin we uitleg geven wat we doen. We onderbouwen dit met filmmateriaal, foto's en aanwezigheid van begeleiders van de Jinpa-werkvloer. De onderwerpen zijn: de methodieken, een dagbestedingsplek aanvragen, werken bij Jinpa, oudercontact, de Jinpa-modules opleiding), de ambulante trajecten en meer. |